Jak dbać o siebie w czasie ciąży?

Właśnie dowiedziałaś się, że jesteś w ciąży? Gratulujemy! Przed Tobą piękny, ale i trudny okres, w którym zaczniesz być już odpowiedzialna za swojego malucha. Ponieważ jego prawidłowy rozwój w ogromnym stopniu zależeć będzie od kondycji Twojego organizmu, zapoznaj się z kilkoma podstawowymi zasadami, których powinnaś przestrzegać w tym czasie.  Dzięki nim zagwarantujesz spokój oraz bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i swojemu maleństwu.

W pierwszej kolejności musisz zapewnić sobie specjalistyczną opiekę ginekologiczną. Wybór odpowiedniego lekarza będzie niezwykle istotny, ponieważ będzie on czuwał nad zdrowiem Twoim i Twojego dziecka przez cały okres ciąży, aż do momentu samego porodu. Dlatego ważne jest, żeby budził on Twoje zaufanie i pewność, że znajdujesz się we właściwych rękach. To właśnie on będzie stanowił główne źródło informacji na temat zmian zachodzących w Twoim organizmie, pomoże Ci dopasować dietę adekwatną do indywidualnych potrzeb, poradzi Ci jak radzić sobie z niepożądanymi objawami oraz odpowie na wszelkie Twoje pytania.Regularnie będzie także zlecał Ci wykonanie niezbędnych badań, takich jak testy krwi i moczu, czy pomiary ciśnienia. Bardzo ważne będzie także kilkukrotne poddanie się przez Ciebie badaniom ultrasonograficznym (USG), pozwalających na odpowiednio szybie wykrycie i przeciwdziałanie ewentualnym nieprawidłowościom w rozwoju malca. W regularnym sprawdzaniu swojej kondycji może pomóc Ci także elektroniczny kalendarz badań w ciąży, dostępny w serwisach internetowych przeznaczonych dla rodziców.>Jak już wspomnieliśmy, przy skomponowaniu jadłospisu najlepszego dla Twoich osobistych potrzeb, pomocna będzie wiedza i doświadczenie lekarza. Istnieją jednak pewne podstawowe zasady dotyczące odżywiania podczas ciąży, które dotyczą zdecydowanej większości kobiet.

Przede wszystkim powinnaś dostarczać dziecku, a zatem także sobie, dużej ilości witamin oraz składników mineralnych. Niezastąpione w tym wypadku będą oczywiście świeże owoce i warzywa, ale również inne produkty spożywcze, bogate w białko i tłuszcze nienasycone. Unikaj natomiast spożywania dużej ilości słodyczy, kawy oraz słodkich napojów gazowanych i fast food?ów.>Jeśli jesteś palaczką, dla dobra dziecka powinnaś jak najszybciej zerwać z tym szkodliwym nałogiem. Już samo tzw. „palenie bierne” może być bardzo niebezpieczne dla rozwoju malca, podobnie jak nawet najmniejsze dawki spożywanego przez Ciebie alkoholu. Używki te mogą wywoływać u dziecka poważne zaburzenia rozwoju fizycznego i psychicznego, dlatego stosowanie ich w czasie ciąży jest zdecydowanie niewskazane.

You may also like